Nie każde drzewo pod piłę...

1 stycznia weszła w życie zmieniona Ustawa o ochronie przyrody (Dz. U. z 2016 r. poz. 2249), regulująca m. in. sprawy wycinki drzew i krzewów w prywatnych posesjach.  Nie trzeba  już uzyskiwać w urzędzie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów pod warunkiem, że ich wycięcie nie jest związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (art. 83f ust. 3a Ustawy o ochronie przyrody).
Zgodnie z nowymi przepisami (Art. 83f ust. 3b, ustawodawca znosi również wymóg uzyskania zezwolenia na wycinkę w stosunku do drzew lub krzewów usuwanych w celu przywrócenia gruntów  nieużytkowanych do użytkowania rolniczego.
    
W sytuacji  gdy, zdecydujemy się na usunięcie drzew ze swojej działki, a w miejscu tym planujemy budowę  budynku usługowego , warsztatowego, budynku pod wynajem w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej na tej działce to w  takiej sytuacji nadal konieczne jest uzyskanie zezwolenia na wycinkę drzew i krzewów z tym zastrzeżeniem , że zgodnie z nowymi  przepisami, nie będzie wymagane zezwolenie na usunięcie drzewa, którego obwód pnia na wysokości 130 cm (dotychczas obowiązywała wysokość 5 cm) nie przekracza:

a) 100 cm – w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,

b) 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew

Znowelizowana ustawa o ochronie przyrody znosi  również wymóg uzyskiwania zezwolenia na usunięcie krzewu albo krzewów rosnących w skupisku o powierzchni do 25 m kw.

Pozostałe zmiany ustawy o ochronie przyrody wprowadzają :

1) uchylenie  obowiązku uzgodnienia decyzji w sprawie zezwolenia na usunięcie drzewa w pasie drogowym drogi publicznej z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska  (art. 83a ustawy o ochronie przyrody);

2) rozszerzenie katalogu wyłączeń obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów oraz ustanowienie kompetencji  dla rady gminy do dalszego rozszerzania tego katalogu w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego (w art. 83f ust.1 a i 1 b  ustawy o ochronie przyrody)

3) przyznania Radzie Miejskiej dodatkowych kompetencji do określania, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, wysokości stawek opłat za usunięcie drzewa lub krzewu oraz obniżenia maksymalnej wysokości tych stawek ( art. 85 ust. 4a ustawy o ochronie przyrody)

4)rozszerzenie katalogu wyłączeń z obowiązku uiszczenia opłaty za usunięcie drzew lub krzewów (art.86 ust.1 pkt. 7 i 8 ustawy o ochronie przyrody )  i ustanowienie kompetencji rady gminy do dalszego rozszerzania tego katalogu w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego ( art. 86 ust.1a ) ustawy o ochronie przyrody)

5)określenie sposobu ustalania administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie lub zniszczenie drzewa lub krzewu w przypadku, gdy jego usunięcie jest zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty ( art. 89 ustawy o ochronie przyrody).

Nowy sposób ustalenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzewa

Zgodnie z art. 89 ust.1 ustawy o ochronie przyrody „ Administracyjną karę pieniężną ustala się w wysokości dwukrotnej opłaty za usunięcie drzewa lub krzewu o których mowa w art.84 ust.1, a w przypadku ,w którym usunięcie drzewa lub krzewu jest zwolnione z obowiązku uiszczenia opłaty , administracyjna karę pieniężną ustala się w wysokości takiej opłaty , która byłaby ponoszona gdyby takiego zezwolenia nie było.”

Teresa Agier: insp. ds. rolnych Urzędu Miejskiego:

- Ponieważ nie jest już potrzebne zezwolenie na wycinkę w prywatnej posesji, zanim złapiemy za piłę pamiętajmy, że drzewo, a w szczególności zadrzewienia spełniają bardzo ważną funkcję przyrodniczą, krajobrazową jak również ochronną.

- Najważniejsze są zadrzewienia użytków rolnych i dzielą się one, w zależności od miejsca występowania, na zadrzewienia śródpolne, łąkowo – pastwiskowe i ochronno- ogrodnicze.
Rola zadrzewień występujących na gruntach użytkowanych rolniczo jest bardzo szeroka i nie zawsze doceniana między innymi: Drzewa w zadrzewieniu to swego rodzaju zbiorniki retencyjne – wśród upraw rolnych są jedynym miejscem , gdzie nie występuje tzw. podeszwa płużna”, czyli ubita na skutek zabiegów mechanicznych warstwa gleby pod powierzchnią orną . Gęsty system korzeniowy drzew penetruje w głąb i na boki teren i absorbuje ogromne ilości wody – działa jak zbiornik retencyjny. Okazuje się, że w krajobrazie zadrzewieniowym wsiąka w glebę o 30 mm więcej wody niż na terenie pozbawionym drzew , co ma ogromne znaczenie dla upraw zwłaszcza w okresie niedoboru wody.

- Również zadrzewienia są miejscem rozrodu drapieżnych owadów ( np. biegaczowatych i kusakowatych ) , które skutecznie powstrzymują rozwój organizmów niszczących uprawy rolne , dla przykładu potrafią zniszczyć nawet 80 procent  jaj stonki.

- Również biedronka dobrze się czuje w zadrzewieniach żywiąc się mszycami , czy muchówki pasożytujące na gąsienicach motyli uszkadzających uprawy ogrodowe. Skupiska drzew to również miejsce bytowania owadów biorących udział w zapylaniu roślin uprawnych : gryki , lucerny , wielu gatunków drzew i krzewów owocowych poza owadami ,wśród drzew i krzewów znajdują miejsce schronienia liczne gatunki ptaków, płazów i ssaków.

- Zadrzewienie spełnia również funkcję higieniczno – sanitarną , najistotniejszym z punktu widzenia człowieka jest zatrzymywanie zanieczyszczeń pyłowych i nieprzyjemnych zapachów, jak również spełniają rolę zapór technicznych odgradzających obszary użytkowane przemysłowo oraz uciążliwe dla człowieka ( np. oczyszczalnia ścieków , fermy hodowlane).

- Dlatego też w trosce o nasze środowisko, w którym żyjemy, niech wycinka drzew będzie tylko koniecznością , która  zmusza nas  do ich usunięcia.


Uwaga na ptasie gniazda, pomniki przyrody

Nowa ustawa nie  zwalnia z przestrzegania przepisów dotyczących ochrony gatunkowej. W tym zakresie nadal obowiązują dotychczasowe przepisy. Jakie? Uzyskania zezwolenia na wycinkę nie wymaga usuwanie w terminie od 16 października do końca lutego gniazd ptasich z obiektów budowlanych i terenów zieleni, kiedy wynika to ze względów bezpieczeństwa lub względów sanitarnych.

Ale poza wymienionymi przypadkami, przed usunięciem drzewa stanowiącego siedlisko chronionych ptaków, nadal każdorazowo trzeba  uzyskać  zezwolenie na wycinkę drzewa, gdzie „mieszkają” ptaki. O zezwolenie trzeba się zwrócić do regionalnego dyrektora ochrony środowiska. I kolejny przypadek, w którym decyzji o wycince nie możemy podjąć sami: prawo do wycinki drzewa bez zezwolenia nie dotyczy pomników przyrody rosnących na prywatnych posesjach. W takich sytuacjach konieczne jest przeprowadzenie obowiązującej dotychczas procedury, czyli działań związanych ze zniesieniem formy ochrony przyrody.


Teresa Agier
Fot. Mateusz Szczepaniak

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
=
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
=