Dłużej nad studium

Dlaczego dłużej potrwają w gminie Rzgów prace nad studium zagospodarowania przestrzennego? Uchwalona przez Sejm ustawa o rewitalizacji przedłużyła prace nad „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rzgów”. Studium znajduje się w ostatnim etapie opracowania. 
Do 16 grudnia 2015 r. dokument był wyłożony do publicznego wglądu. Do 7 stycznia 2016 r.  burmistrz otrzymał 78 uwag na piśmie od mieszkańców i właścicieli działek.  Następnym etapem prac powinno być rozpatrzenie tych uwag. Jest to niemożliwe z przyczyn niezależnych zarówno od wykonawcy opracowania, jak i zamawiającego. W trakcie opracowania zmiany studium, weszła w życie nowa, ogólnopolska ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji. Wprowadziła obowiązek wykonania: analiz ekonomicznych, środowiskowych i społecznych, prognoz demograficznych, w tym uwzględniających, tam gdzie to uzasadnione, migracje w ramach miejskich obszarów funkcjonalnych ośrodka wojewódzkiego, analiz możliwości finansowania przez gminę wykonania sieci komunikacyjnej i infrastruktury technicznej, a także infrastruktury społecznej, służących realizacji zadań własnych gminy oraz bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę.

Respektując przepisy, należy obecnie ponownie wykonać niektóre prace nad częścią dokumentu zawierającą uwarunkowania przestrzenne oraz określić, jaki to ma wpływ na już sprecyzowane kierunki zagospodarowania przestrzeni i politykę przestrzenną rozwoju terenów gminy Rzgów.

       Dodatkowe prace polegać będą u nas na opracowaniu:
1. prognozy demograficznej  w okresie nie dłuższym niż 30 lat tj. do 2046 r.,
2. prognozy możliwości finansowania przez gminę budowy: nowego układu drogowego, nowej sieci infrastruktury technicznej oraz obiektów infrastruktury społecznej, opartej na analizie budżetu gminy,
3. bilansu terenów przeznaczonych pod zabudowę polegającego na:
      a) określeniu, na podstawie w.w. analiz, zapotrzebowania na nową zabudowę, wyrażoną w ilości powierzchni użytkowej zabudowy w podziale na funkcje: mieszkaniową, usługową i produkcyjną,
     b) oszacowaniu chłonności obszarów gminy o w pełni wykształconej zwartej strukturze  funkcjonalno-przestrzennej w granicach każdej jednostki osadniczej tj. określenie ilości wolnych od zabudowy terenów na obszarach zwartej zabudowy, wyposażonych w sieć infrastruktury technicznej, układ drogowy i infrastrukturę społeczną, wyrażoną w ilości powierzchni użytkowej zabudowy w podziale na funkcje: mieszkaniową, usługową  i produkcyjną,
c) oszacowaniu chłonności obszarów (niezabudowanych) wyznaczonych w planach miejscowych poza terenami, o których mowa  w punkcie b),  wyrażoną w ilości powierzchni użytkowej zabudowy w podziale na funkcje: mieszkaniową, usługową i produkcyjną,
4. analizie porównawczej prognoz: demograficznej i finansowej  z bilansem terenów dokonanego na podstawie pkt. 3 oraz wypracowaniu wniosków,
5. opracowaniu wariantów rozwiązań zapewniających zsynchronizowanie wszystkich elementów prowadzonych analiz i wypracowania wariantu optymalnego.

Bez wniosków wypracowanych na podstawie powyższych prac, ustosunkowanie się do uwag złożonych po wyłożeniu studium do publicznego wglądu, może nieść za sobą duże ryzyko popełnienia błędu. Przykładowo, nie można uwzględnić wniosków o wyznaczenie nowego terenu pod zabudowę mieszkaniową w sytuacji, gdy z analiz wynika, że gmina ma nadmiar terenów przeznaczonych pod tę funkcję i nie stać jej na finansowanie nowych, dodatkowych inwestycji infrastrukturalnych. Bez przeprowadzenia określonych powyżej prac, nie można dalej pracować nad opracowaniem studium.

Obecnie, wiceburmistrz Rzgowa Mateusz Kamiński współpracuje z innymi gminami w celu wprowadzenia  tzw.  przepisów przejściowych,  czyli umożliwiających planowanie w oparciu o przepisy obowiązujące przed 18 listopada 2015 r. Ich wprowadzenie mogłoby przyspieszyć pracę nad naszym studium. Do apelu o ich wprowadzenie włączy się zapewne więcej gmin aglomeracji łódzkiej. Przepisy przejściowe regulują oddziaływanie nowego prawa na stosunki powstałe pod rządami dawnego prawa. Może z nich wynikać, że przez jakiś czas stosowane będą dotychczasowe (często korzystniejsze) rozwiązania prawne albo że przez jakiś czas będą obowiązywały rozwiązania zupełnie inne od tych obowiązujących  dotychczas i od tych przyjętych obecnie.

 W przepisach przejściowych najczęściej rozstrzyga się o sposobie zakończenia postępowań będących w toku (gdy zmieniają się zasady rządzące postępowaniem np. karnym, cywilnym czy administracyjnym). Przepisy przejściowe służą głównie do rozwiązania problemów, związanych ze zmianami w prawie i na takim ukształtowaniu nowych stosunków, aby uwzględnione zostały wszystkie konsekwencje wynikające z dokonanych zmian.

Włodzimierz Kupisz
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
=
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
=