200 mln zł dla "Łódzkiej Metropolii", do której należy gmina Rzgów

W czwartek (30 stycznia) na połączonym posiedzeniu senackich komisji ustawodawczej oraz samorządu terytorialnego i administracji państwowej odbyło się pierwsze czytanie projektu ustawy o łódzkim związku metropolitalnym. "Łódzka Metropolia" - bo taką nazwę ma nosić związek - ma objąć Łódź i gminy powiatów: zgierskiego, pabianickiego, łódzkiego wschodniego oraz brzezińskiego. Przedstawicielem wnioskodawców był senator Krzysztof Kwiatkowski. Komisje przyjęły projekt bez głosów sprzeciwu.
W posiedzeniu udział wzięli m. in. burmistrz Rzgowa Mateusz Kamiński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej w Rzgowie - Marek Bartoszewski oraz Miron Ossowski ze rzgowskiego ratusza.  Zgodnie z projektem ustawy łódzki związek metropolitalny byłby zrzeszeniem gmin województwa łódzkiego, charakteryzujących się istnieniem silnych powiązań funkcjonalnych oraz zaawansowaniem procesów urbanistycznych. Związek metropolitalny realizowałby zadania publiczne w imieniu własnym oraz na własną odpowiedzialność. Zadania publiczne realizowane przez związek metropolitalny obejmowałyby swym zakresem: kształtowanie ładu przestrzennego, rozwój społeczno – gospodarczy związku, publiczny transport zbiorowy na obszarze związku, a także promocję obszaru metropolitalnego. W projekcie ustawy miasto Łódź zostało wymienione wprost jako gmina, która będzie wchodzić w skład związku metropolitalnego, gdyż z uwagi na potencjał ludnościowy miasto Łódź będzie odgrywało szczególną rolę w przyszłym zrzeszeniu gmin położonych w tym regionie Polski.

Oczekuje się, że efektem zrzeszenia się gmin w łódzkim związku metropolitalnym i utworzenia nowych struktur organizacyjnych będzie sprawniejsze wypełnianie zadań publicznych, w szczególności związanych z infrastrukturą transportową. W konsekwencji, w długim okresie funkcjonowania przedmiotowej ustawy powinny ujawnić się pozytywne skutki, które będą wynikać z przyjętego nowego sposobu zarządzania rozwojem aglomeracji łódzkiej.
Metropolizacja jest jednym z najważniejszych wyznaczników współczesnego modelu rozwoju. Większość wielkich miast krajów wysoko rozwiniętych stało się ośrodkami nowoczesnej, wysoko rozwiniętej gospodarki. Proces metropolizacji jest także widoczny w Polsce. Poza Warszawą dość dobrze rozwinięte funkcje metropolitalne demonstrują miasta ponad 500 - tysięczne, w tym także konurbacja Łódź.1 Metropolia łódzka licząca ok. 1,1 mln mieszkańców, w zależności od sposobu delimitacji, jest atrakcyjnym miejscem lokalizacji biznesu i może przy tym stwarzać dobre warunki życia, tym samym przyciągać nowych mieszkańców. Jednakże zmianie liczbie ludności towarzyszyć będzie także powiększanie się terytorium metropolii, głównie w wyniku suburbanizacji.

Wydłużeniu ulegają sieci infrastruktury komunalnej. Ponadto obserwuje się procesy demograficzne, społeczne i gospodarcze, także kulturowe, które wykraczają poza granice administracyjne gmin i powiatów, a związki i porozumienia międzygminne nie są, w przypadku dużych kompleksów miejskich, a takim jest aglomeracja łódzka, narzędziem prawnym wystarczającym do zapewnienia sprawnej współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego.
Zgodnie z zasadą pomocniczości gminy (a także ich związku), co do zasady, nie mogą bowiem wykonywać zadań, które wykraczają poza ich granice i kompetencje, w konsekwencji narastaniu problemów rozwojowych towarzyszy deficyt współpracy międzygminnej. Skala i dynamika procesów metropolizacji determinuje nowe wyzwania w zakresie zarządzania terytorialnego aglomeracją łódzką, przy czym należyte rozwiązanie zarządzania wielkim skupiskiem miejskim stanowi jeden z najtrudniejszych problemów współczesnej administracji publicznej.

Łódzki związek metropolitalny, w myśl projektu, ma wykonywać zadania publiczne takie jak m.in.: kształtowanie ładu przestrzennego; planowanie, koordynacja, integracja oraz rozwój publicznego transportu zbiorowego; współdziałanie w ustalaniu przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich na obszarze związku metropolitalnego; promocja związku metropolitalnego i jego obszaru oraz ochrona środowiska i gospodarka odpadami.
W myśl projektu związek metropolitalny może również "realizować zadania publiczne należące do zakresu działania gminy, powiatu lub samorządu województwa lub koordynować realizację tych zadań na podstawie porozumienia zawartego z jednostką samorządu terytorialnego lub ze związkiem jednostek samorządu terytorialnego".

Organami łódzkiego związku metropolitalnego mają być zgromadzenie i zarząd. Ten ostatni ma wykonywać zadania przy pomocy urzędu metropolitalnego.
Projekt zakłada również, że wysokość udziału związku metropolitalnego we wpływach z podatku PIT od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze związku metropolitalnego w roku, w którym utworzono związek metropolitalny, wynosi 0,2 proc, a w latach następnych wynosi 5 proc. To daje około 200 mln zł!

Analogiczna Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) - powołana ustawą o związku metropolitalnym w woj. śląskim - zrzesza dziś 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego. Po spełnieniu przewidzianych przez ustawę wymagań GZM powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać 1 stycznia 2018 r. Ten związek metropolitalny jest zrzeszeniem gmin woj. śląskiego z silnymi powiązaniami funkcjonalnymi i zaawansowaniem procesów urbanizacyjnych, położonych na obszarze spójnym pod względem przestrzennym, który zamieszkują co najmniej 2 mln mieszkańców (w obecnych 41 gminach GZM mieszka 2,28 mln osób).

Żródło: Senat RP
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
=
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
=