Rzgów znów będzie miał tramwaj 42

Po feriach możemy spodziewać się sfinalizowania umowy zakupu tramwajowego wagonu motorowego 805N. Wagon będzie kosztować około 20 tysięcy złotych netto. Gmina Rzgów zakupi go na potrzeby izby muzealnej linii podmiejskiej 42 w tle historii naszej gminy. Wagon stanie równolegle do ulicy w rejonie skate-parku i zabytkowego mostu tramwajowego nad Nerem.
Jak opowiada Włodzimierz Kaczmarek, społeczny opiekun historycznych miejsc w gminie Rzgów, starania o zakup starego tramwaju trwają od lat. Początkowo próbował ściągnąć stary tramwaj służący jako letni domek na działce, ale nie doszło do porozumienia z jego właścicielem. Teraz starania idą w kierunku pozyskania modelu tramwaju, który obsługiwał linię podmiejską 42.

- W kabinie tramwaju znajdzie się historia linii tramwajowej nr 42 ze zdjeciami – zapowiada Włodzimierz Kaczmarek, na co dzień starszy specjalista ds. mienia komunalnego i energetyki w Urzędzie Miejskim w Rzgowie. - Będzie to uzupełnione  innymi materiałami informacyjnymi związanymi z historią Rzgowa. Prawdopodobnie nawiążemy także kontakt z Klubem Miłosników Starych Tramwajów w Łodzi, którego działacze będą pomocni przy zredagowaniu części opisowej i fotograficznej ekspozycji.

Wagon silnikowy będzie z pewnością wielką atrakcją turystyczną, zwłaszcza dla dzieci, które jeżdżą tramwajem bardzo rzadko. Dla starszych będzie to też gratka, bo wiele małżeństw w gminie poznało się w 42 podczas dojazdów do szkół, uczelni, a także zakładów pracy. Pojazd ten o wadze 17 ton, szerokosci 2,40 metra, wysokości 3,60 metra stanie na odcinku autentycznych torów, które w marcu zostanie zdemontowany spod asfaltu przy okazji II etapu modernizacji ul. Tuszyńskiej.

Pod koniec dekady lat 70. do eksploatacji w łódzkim MPK zaczęto wprowadzać tramwaje o poplarnej do dziś sylwetce: pierwsze dwa – oznaczone początkowo przez producenta jako 105NW – przybyły do Łodzi na początku 1977 r., otrzymały numery 460 i 459. Następne wozy przybyły wiosną 1978 r. i były oznakowane już jako 805N. Można było łączyć je w dwu- lub trzywagonowe składy, co dawało dużą elastyczność w obsłudze linii podczas komunikacyjnych szczytów i w godzinach niskiej frekwencji. W sumie dostarczono ich 439 sztuk.

Wagon motorowy dla Rzgowa zostanie wybrany spośród taboru, który jest wciąż eksploatowany w Łodzi. Dojedzie on więc o własnych siłach do zajezdni  Chcianowice, skąd już tylko 7 kilomketrów będzie go dzieliło od toru ekspozycyjnego. Ostatni odcinek pokona zapewne na platformie ciężarowego samochodu , z której zdejmie go dźwig.  Prawdopodobnie wagon zostanie jeszcze pomalowany w zajezdni MPK.

Włodzimierz Kupisz

Źródło:
http://www.mpk.lodz.pl/showarticleslist.action?category=1445&Zarys+historii
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
=
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
=