Za miesiąc tramwaj 42 w Rzgowie

Jak poinformował Włodzimierz Kaczmarek, społeczny opiekun historycznych miejsc w gminie Rzgów, za około miesiąc można spodziewać się ustawienia zabytkowego tramwaju nieistniejącej linii 42, równolegle do ulicy w rejonie skate-parku i zabytkowego mostu tramwajowego nad Nerem.
- Na krawędzi skweru mieszkańcy zauważyli zapewne pierwsze prace ziemne, poprzedzające ustawienie fragmentu torowiskamówi W. Kaczmarek. - Termin transportu wagonu możemy określić tylko w przybliżeniu. Aby koszty maksymalnie obniżyć, czekamy aż specjalistyczna platforma przywiezie wagon zamówiony przez MPK w Niemczech. Platforma w drodze powrotnej przywiezie wagon 42 z Łodzi do Rzgowa. Wagon przechodzi niezbędny remont przystosowujący go do celów ekspozycyjnych.

Z powodu pandemii wszystko się wydłużyło, ale nareszcie będzie! Cena zakupu tramwajowego wagonu motorowego 805N wyniesie ponad 10 tysięcy złotych, ale z kosztem remontu z malowaniem, ustawieniem torowiska, transportem, podpięciem instalacji elektrycznej - zamknie się kwotą 45 tysięcy złotych. W wagonie zostanie urządzona izba muzealna linii podmiejskiej 42 w tle historii naszej gminy. Starania o zakup starego tramwaju trwały od lat. Początkowo pojawił się pomysł ściągnięcia starego tramwaju, służącego jako letni domek na działce, ale nie doszło do porozumienia z jego właścicielem. W końcu pozyskaliśmy egzemplarz tramwaju, który obsługiwał linię podmiejską 42 ponad 40 lat temu.

- W celu fachowego przygotowania ekspozycji, prawdopodobnie nawiążemy także kontakt z Klubem Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi, którego działacze byliby bardzo pomocni przy zredagowaniu części opisowej i fotograficznej ekspozycji. – zapowiada Włodzimierz Kaczmarek, na co dzień starszy specjalista ds. mienia komunalnego i energetyki w Urzędzie Miejskim w Rzgowie. - Planujemy przygotowanie filmu dokumentalnego, który będzie wyświetlany wycieczkom oraz turystom. Proszę mieszkańców o udostępnienie w celu skopiowania - amatorskich filmów pokazujących tramwaj 42, jego zdjęć z dawnych czasów, biletów, migawek i innych pamiątek. Proszę zgłaszać się do mnie do Urzędu Miejskiego, pokój nr 11 na parterze. Najlepiej wcześniej umówić się pod numerem telefonu: (42) 214 12 33.

Wagon silnikowy będzie z pewnością wielką atrakcją turystyczną, zwłaszcza dla dzieci, które jeżdżą szynowcami bardzo rzadko. Dla starszych będzie to też gratka, bo wiele małżeństw w gminie poznało się w 42 podczas dojazdów do szkół, uczelni, a także zakładów pracy. Pojazd ten waży 17 ton, ma szerokość 2,40 metra, a wysokość 3,60 metra. Stanie na szynach z łódzkiego odcinku najstarszych torów.

Włodzimierz Kupisz
Wizualizacja izby pamięci tramwaju 42: Rafał Woźniak

Pod koniec dekady lat 70. do eksploatacji w łódzkim MPK zaczęto wprowadzać tramwaje o znanej do dziś sylwetce: pierwsze dwa – oznaczone początkowo przez producenta jako 105NW – przybyły do Łodzi na początku 1977 r., otrzymały numery 460 i 459. Następne wozy przybyły wiosną 1978 r. i były oznakowane już jako 805N. Można było łączyć je w dwu- lub trzywagonowe składy, co dawało dużą elastyczność w obsłudze linii podczas komunikacyjnych szczytów. W sumie dostarczono ich 439 sztuk.
Źródło:
http://www.mpk.lodz.pl/showarticleslist.action?category=1445&Zarys+historii
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
=
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
=