Zabiegamy o nowy ład na drogach powiatowych

W Urzędzie Miejskim w Rzgowie odbyło się 17 lipca spotkanie z mieszkańcami na temat projektu zmiany organizacji ruchu na drogach powiatowych. Jego autorem jest mgr inż. Maciej Chojnacki. Celem projektu jest ujednolicenie oznakowania i poprawa bezpieczeństwa pieszych oraz rowerzystów na drodze.
Burmistrz Rzgowa Mateusz Kamiński, M. Chojnacki, a także przedstawiciel policji wysłuchali opinii oraz odpowiadali na pytania mieszkańców, a także radnych i sołtysów. Burmistrz podziękował wszystkim obecnym za przybycie, poświęcony czas oraz chęć merytorycznej pomocy w pracach nad projektem.
 
Najwięcej spostrzeżeń dotyczyło bezpieczeństwa dzieci na rowerach, jadących ze Starej Gadki  przez ruchliwe skrzyżowanie z drogą krajową w Gospodarzu w kierunku Szkoły Podstawowej w Guzewie. Zarząd nad tym skrzyżowaniem sprawuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Łodzi. Także ruchliwe skrzyżowanie z drogą powiatową w Guzewie jest uważane za jedno z bardziej niebezpiecznych w gminie. Mieszkańcy Prawdy skarżyli się na wielkie ciężarówki, których kierowcy przejeżdżają tu tranzytem na skróty.
 
Burmistrz Mateusz Kamiński poinformował, że w urzędzie prowadzone są działania, by wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego, najprawdopodobniej nowo zakupiony szkolny bus, dowoził uczniów mieszkających w miejscowościach Stara Gadka, Guzew, Czyżeminek, Gospodarz, Prawda do podstawówki w Guzewie. Do tej pory dzieci dojeżdżały do szkoły korzystając z transportu publicznego lub rowerem. Nowy, szkolny bus w znaczącym stopniu poprawi bezpieczeństwo najmłodszych, zwłaszcza w okolicach szkoły, ponieważ ograniczy pieszy i rowerowy ruch dzieci.
 
W czasie spotkania wyjaśniono, że jeśli chodzi o znaki ograniczające prędkość lub zakazujące wjazdu ciężarówkom powyżej 12 ton, to trzeba wziąć pod uwagę tendencję do ograniczania liczby znaków drogowych. Jeśli jest ich za dużo, dezorientują kierowców. Ograniczanie tonażu poruszających się pojazdów na drogach publicznych kończyło się bowiem wezwaniami przedsądowymi wzywającymi do usunięcia naruszeń prawa. Przy obecnie obowiązującym ograniczeniu prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/godz. należy długo się zastanowić nad uzasadnieniem dla dodatkowego ograniczenia prędkości do 30 czy 40 km/godz.
 
Zebrani domagali się częstszych kontroli obecnie obowiązujących prędkości. W takich sytuacjach najbardziej skuteczny jest nieoznakowany radiowóz z wideorejestratorem. W powiatowej komendzie jest tylko jeden taki pojazd. Przedstawiciel policji przygotował dodatkową prezentację, z której wynikało, że drogówka reaguje na każde telefoniczne lub internetowe zgłoszenie mieszkańców do wirtualnej mapy zagrożeń.
 
Postulaty i uwagi zgłoszone pisemnie przez obecnych na debacie będą analizowane podczas prac nad projektem przyszłorocznego budżetu. Zostaną wykorzystane również w projekcie zmiany organizacji ruchu, który będzie teraz wysłany do zaopiniowania do Komendy Powiatowej Policji, Wydziału Ruchu Drogowego oraz do Starostwa Powiatowego Powiatu Łódzkiego Wschodniego.
 
Być może jeszcze na początku września na skrzyżowaniu w Guzewie pojawią się progi wyspowe oraz pasy akustyczne. Będzie to uzależnione od terminu uzyskania niezbędnych opinii. W Babichach dobrze się sprawdza podobne rozwiązanie (po dwa progi w każdym kierunku jazdy, barierki uniemożliwiające wyminięcie spowalniaczy, a także znaki). Materiały kosztowały ponad 12 tysięcy złotych.
 
Tekst i fot. Włodzimierz Kupisz
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
=
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
=