Co ma króciec do drenażu starorzymskiego?

Jedna z największych inwestycji drogowych w gminie Rzgów jest prowadzona w Starowej Górze na ul. Tunelowej. Jej wartość wyniesie prawie 850 tysięcy złotych. Ale przebudowa 596,4-metrowej ul. Tunelowej jest warta odnotowania przede wszystkim dlatego, że jest tu stosowany drenaż francuski, co ciekawe znany już na budowie strategicznych dróg dla legionów rzymskich w starożytności. Te drogi przetrwały dwa tysiące lat – służą często jako podkład pod współczesne autostrady!
Drenaż francuski albo jak kto woli starorzymski -  jako metoda odprowadzania deszczówki z drogi utwardzonej jest znany we Francji od wieków. W przypadku ulicy w Starowej Górze polega na wykopaniu w linii pobocza koryta o głębokości 70 centymetrów i wysypaniu go żółtym piaskiem. Ta warstwa ma odbierać wodę deszczową.

Na tę warstwę jest rozkładana geowłóknina, która ma separować piasek od żwiru warstwy wierzchniej. Koryto będzie przykryte docelowo ażurowymi płytami betonowymi. Wzdłuż tego umocnionego pobocza zostanie wykonany rowek o głębokości nieprzekraczającej 15 centymetrów, który ma również za zadanie zbierać deszczówkę. Zastosowanie drenażu francuskiego, u nas technologii mniej znanej jest korzystnym rozwiązaniem w stosunku do drogiej kanalizacji deszczowej.  Ze względów technicznych niemożliwe było też zastosowanie klasycznego rowu odpływowego.

Przepuszczające wodę umocnione pobocze na wysokości wjazdów do posesji jest brukowane kostką. Zachowana zostanie dotychczasowa szerokość drogi od 3,60 do 5 metrów. Pojawiają się krawężniki. Zaprojektowano 302 metry kwadratowe zieleni.

- Mieszkańcy ze zdziwieniem spostrzegli wyjątkowo wysokie hydranty dla potrzeb gaszenia pożarów – mówi Bogdan Błaziński, inspektor nadzoru w Referacie Inwestycji w Rzgowie. – To nowe rozwiązanie technologiczne. Stare hydranty były ledwo widoczne, mało odporne na najechanie przez cięższy wóz, na przykład przez śmieciarkę. Nowy hydrant dzięki wysokości jest bardzo dobrze widoczny. Posiada element o nazwie króciec, kształtkę, która po uszkodzeniu nie wymaga kosztownej naprawy. Wymienia się go na niedrogi nowy króciec. 

W przetargu na przebudowę ul. Tunelowej rywalizowało aż 20 przedsiębiorców. Wygrała firma z Brzezin.

Tekst i fot. Włodzimierz Kupisz
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
=
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
=