Komunikacyjne postulaty rzgowian

We wtorek, 2 lutego w Urzędzie Miejskim w Rzgowie odbyła się debata publiczna na temat „Modelu Zrównoważonego Transportu Zbiorowego w Łodzi 2020+”. Jej organizatorem był Urząd Miasta Łodzi, który zaprosił do udziału mieszkańców gmin Rzgów i Tuszyn. Obecni byli również mieszkańcy osiedla Wiskitno w Łodzi. Było to spotkanie o charakterze informacyjnym, a dzięki obecności ekspertów zadawano pytań na temat komunikacji publicznej w najbliższych latach, ze szczególnym uwzględnieniem dojazdów i przesiadek na trasach Tuszyn – Rzgów – Łódź oraz na terenie Łodzi. 

Ze strony Urzędu Miasta Łodzi obecni byli:

Tomasz Jakubiec - Dyr. Departamentu Architektury i Rozwoju UMŁ
Adam Ciszewski - Kierownik w Zarządzie Dróg i Transportu w Łodzi
Marcin Odrowski - Kierownik Działu Przewozów MPK
Marcin Ryś - Biuro Strategii Miasta UMŁ
Łukasz Goss - Biuro Rzecznika Prasowego UMŁ


Gospodarze debaty podzielili mieszkańców, radnych oraz lokalnych urzędników na stolikowe podgrupy, zgłaszające konkretne postulaty poprawiające jakość transportu publicznego.
      Najwięcej uwag dotyczyło linii „50”, której autobusy kursują stanowczo za rzadko i niekoniecznie zgodnie z rozkładem jazdy, ponieważ mają problemy z wyjazdem z outletu Ptak. Nie brakowało głosów na temat zwiększenia częstotliwości autobusów „50” co 20 minut w godzinach szczytu popołudniowego, przypadającego w godz. 14-17. Uczestnicy debaty
domagali się ostatnich kursów w soboty i niedziele około godz. 23, aby umożliwić powrót z dyskotek, klubów, kina, teatru itp. „50” powinna zajeżdżać na pl. Niepodległości albo stąd w ogóle wyruszać na trasę.

    „50A” dojeżdża tylko w rejon cmentarza w Gadce, a linia powinna być wydłużona do pl. 500-lecia w Rzgowie. Wiele osób korzysta z „50A” nie mogąc doczekać się „50”. W tej sytuacji pieszo chodzą z Gadki do Rzgowa, co trwa 30-45 minut w zależności od adresu i... kondycji fizycznej po 8 godzinach pracy!
     Uruchomiona niedawno linia PKS Rzgów – Bronisin Dworski – Rzgów wymaga zmiany godziny niektórych odjazdów, ale przede wszystkim powinna być wydłużona przez ul. Centralną w Starowej Górze i skomunikować tę dużą miejscowość z Łodzią. Pomysłów na wydłużenie istniejących linii było co niemiara np. „70” miałaby jeździć do szpitala w Tuszynku i
kończyć trasę np. koło pływalni w Tuszynie.

     Nie brakło marzycieli, którzy mówili o częściowym odtworzeniu podmiejskiej linii tramwajowej, aby służyła mieszkańcom Starowej Góry. Tramwaj – oprócz przystanku na Kurczakach, miałby także przystanek m.in. przed Centrum Zdrowia Matki Polki.

        Najbardziej realnym i zasługującym na uwagę był projekt  podnoszony na sesjach Rady Miejskiej Rzgowa, a dotyczący odtworzenia wiaty dla licznych pasażerów autobusów podmiejskich w Łodzi na ul. Broniewskiego po drugiej stronie „białego kościoła”. Najlepiej, gdyby była zlokalizowana około 25 metrów od ronda w kierunku ul. Rzgowskiej. Można by tu zainstalować nie tylko ławki, ale także otworzyć dla wygody pasażerów kiosk z napojami, słodyczami i biletami autobusowymi.

Tekst i fot. Włodzimierz Kupisz

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
=
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
=